Kenali Madu Tualang Yang Sebenar

MARI MENGENALI MADU TUALANG


madu tualang gred A1 untuk kesihatan dan mengubati sakit

Pepatah Melayu ada menyebut, 'Tak kenal maka tak cinta'. Ya, begitulah juga dengan Madu Tualang yang merupakan madu terbaik di dunia ini. Kalau kita tak mengenali Madu Tualang ini dengan lebih rapat, maka tiadalah perasaan kita pada dia. Malah mungkin ada juga yang membuat berbagai telahan terhadap madu ini dengan membandingkan ia bersama madu-madu yang lain. Jadi, hari ni admin nak buat satu entry yang akan menceritakan serba sedikit pengenalan tentang Madu Tualang ini. Semoga kita sama-sama dapat manfaatnya..

Sejak turun temurun lagi, kita tahu bahawa madu merupakan antara penawar terbaik bagi berbagai jenis penyakit, malah kehebatan madu turut dinyatakan oleh Allah S.W.T di dalam al-Quran dan melalui Rasul-Nya, Nabi Muhammad s.a.w.

Di Malaysia terdapat bermacam jenis madu bergantung kepada jenis lebah dan tempat ia membiak sama ada bersarang atau dipelihara. Antara madu lebah yang begitu terkenal di negara ini adalah Madu Tualang. Namun, jangan mudah tertipu kerana sekarang ni ramai orang suka mengambil kesempatan, yang mana mereka menjual madu lebah yang dicampur dengan bahan-bahan lain hanya semata-mata untuk mengaut keuntungan yang berlipat kali ganda tanpa memikirkan kesan terhadap pengguna.

Mungkin ramai yang keliru dengan makna perkataan TUALANG ini. Sebenarnya ianya adalah sejenis spesis pokok di dalam hutan nusantara. Oleh kerana lebah jenis Apis Dorsata suka ber'koloni' di dahan pokok yang sangat tinggi dengan ciri dahan pokok yang licin (tidak mengelupas), tinggi, kuat dan besar jadi umumnya bagi pokok tersebut disebut dengan pokok tualang (walaupun nama sebenar pokok tersebut adalah pokok pulai, cempedak hutan, kedondong hutan, kapuk dan sebagainya yang mempunyai ciri yang sama dengan pokok tualang asli).

Hasilnya tentu sekali sama iaitu MADU TUALANG kerana spesis lebah tersebut adalah sama iaitu APIS DORSATA yang tentunya nektar yang diambil adalah bunga-bunga hutan yang misteri dan berkhasiat. Keistimewaan dan khasiat Madu Tualang ini sangat tinggi kerana nektarnya terdiri daripada berbagai jenis bunga hutan alam nusantara (poliflora) sehingga komposisi gizi, rasa, warna dan aromanya lebih kompleks dan unggul dibanding madu lebah yang berasal dari lebah ternak yang bersumber dari satu jenis bunga tertentu sahaja (monoflora).

LEBAH TUALANG (Apis dorsata) merupakan sejenis lebah madu bersaiz paling besar yang gemar membuat sarang di pokok tualang. Lebah tualang boleh terbang mendapatkan nektar dalam anggaran 5000 bunga-bungaan setiap hari. Setiap ekor akan mengumpul dalam anggaran 20 gram nektar untuk dibawa ke sarang.

lebah madu tualang di sarangnya
Lebah Tualang @ Apis Dorsata

POKOK TUALANG (Koompassia excelsa) pula merupakan sejenis pokok saka tumbuh di hutan Malaysia/Indonesia di mana pokok ini tinggi dan di dalam hutan serta mempunyai banyak dahan. Di Semenanjung Malaysia pokok tualang banyak terdapat di utara Semenanjung seperti di Kedah, Perak, Kelantan, Pahang dan Terengganu sahaja.


pokok tempat lebah madu tualang buat sarang
Pokok Tualang @ Koompassia Excelsa

Lebah Tualang dipanggil sebagai 'Giant Honey Bee' terdapat di kawasan Asia Tenggara sehingga ke kawasan India Selatan yang mempunyai iklim tropika. Lebah ini yang mempunyai saiz badan besar mampu terbang jauh untuk mencari makanan dan bersarang di tempat yang tinggi pada pokok tualang di hutan. Pada kebiasaannya satu pokok boleh menempatkan di antara 50 hingga 60 sarang. Ada juga pokok yang memiliki lebih 100 sarang. Ia bergantung pada musim. Bila musim lawas, biasanya jumlah sarang tidak banyak. Tapi apabila musim lebat, memang tidak menang tangan dibuatnya.


bebarapa sarang koloni lebah madu tualang di pokok tualang
Beberapa sarang koloni lebah madu tualang

Saiz sarang juga berbeza-beza. Biasanya panjangnya mencecah 1.2 meter (m) dan ada juga yang boleh memanjang sampai 1.8 mDianggarkan satu sarang yang bersaiz 0.9 m boleh menempatkan 50,000 hingga 70,000 ekor lebah yang terdiri daripada lebah ratu, lebah jantan dan lebah betina.


sarang lebah madu tualang di pokok tualang
Sarang lebah madu tualang

Dalam kasta keluarga serangga himenoptera ini, lebah betina merupakan lebah pekerja yang keluar menghisap nektar daripada lebih 100 jenis debunga di sekitar hutan dan menyimpannya di pundi manisan. Ia kemudian dipindahkan ke sarang lebah, lebih tepatnya, dibawa ke indung madu. Lebah betina bertindak sebagai lebah pekerja manakala lebah jantan akan duduk di sarang untuk memastikan ratu lebah dapat bertelur.

Madu Tualang menawarkan 2 jenis madu lebah asli hutan yang sangat berkualiti untuk keperluan penyembuhan dan pengubatan atau sebagai minuman multi-vitamin harian yang sangat berkhasiat iaitu :-

  • Madu Lebah Asli Hutan Segar, di mana madu lebah dari hutan yang terus disaring dan dikemaskan dengan botol (mengandungi kadar peratus air 18%-22%).
  • Madu Lebah Asli Hutan Sejat, di mana madu lebah dari hutan yang terus disaring dan ditingkatkan kualitinya dengan mengurangi kadar air madu lebah sehingga sampai ke peringkat bebas peragian (yeast fermentation) iaitu 15%-17%.

MADU TUALANG VS MADU TERNAK


perbezaan di antara madu tualang dengan madu ternak


CIRI-CIRI MADU TUALANG


(a) Mempunyai warna agak gelap kehitaman kerana kandungan mineralnya seperti kuprum, zat besi dan magnesium yang tinggi dan jika disimpan lebih lama warna madu tualang akan menjadi lebih gelap lagi;
(b) Madu tualang yang masih baru mempunyai buih-buih yang halus berkumpul di permukaan dan setelah beberapa ketika buih-buih halus akan menyurut dan meninggalkan kesan buih di permukaan. Jika di dalam botol, lama kelamaan ia akan membentuk 'gelang pollen/propolis' di sekeliling permukaan dinding botol tersebut;

gelang propolis/bee pollen di botol madu tualang asli syairtimur

(c) Bau haruman madu tualang agak kuat dan agak masam sedikit disebabkan oleh bau pati debunga hutan;
(d) Rasa madu tualang sedap, agak kelat, unik dan sedikit perit dan menyengat bila ditelan;
(e) Kepekatan madu tualang agak cair dan tidak pekat disebabkan oleh kandungan air di dalamnya yang agak tinggi iaitu di antara 22% - 26%.

Madu tempatan adalah yang terbaik untuk penduduknya kerana lebah mengambil manisan (nektar) dari bunga-bungaan tempatan yang mempunyai unsur-unsur perubatan yang terbaik untuk penduduk setempatMadu Tualang adalah salah satu madu tempatan kita yang terbaik dan bergred A1.


Dapatkan tawaran lebih JIMAT Madu Tualang Asli di sini (klik sini).



'Ke Arah 1 Rumah, 1 Bekas Madu Asli'

12 comments:

  1. Replies
    1. Salam tuan..tuan boleh whatsapp sy kat no phone ni -> 0192456912

      Delete
  2. Yang kat Lazada tu sama ke dari syarikat tuan

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau yg jenamanya Madu Syairtimur tu memang dari syarikat kami tuan 😁

      Delete
  3. Berapa harga madu tukang 1kg?

    ReplyDelete
  4. Madu seeloknya dlm botol kaca atau botol plastik Tuan? Apa perbezaannya? Terimaksih Tuan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sebaiknya dalam botol kaca tuan. Tapi disebabkan oleh logistik yg menggunakan pos amat berisiko jika guna botol kaca. Maka ramai yg guna botol plastik. Takde masalah cuma kena pastikan botol plastik yg tahan hakis.

      Delete
  5. Muhammad Iman Nashriq, berumur 2tahun mengidap penyakit lelah atau asma sejak berumur 5bulan. Adik ni berulang alik ke hospital sejak umur 5bulan sebanyak 3minggu sekali untuk buat rawatan sehinggalah dia berumur 2tahun. Tapi tetap tak nampak apa2 perubahan makin sembuh ke atau makin baik,tetap sama saja. Ibu cuba memberi rawatan tradisional lain tapi tak ada juga perubahan, keadaan anaknya masih sama. Beliau bersyukur sangat apabila bertemu jus ni daripada seorang kawan, Iman tak perlu lagi dah pergi hospital buat rawatan. Batuk2 biasa ada tapi yang ketaranya Iman dah tak ada semput-semput dan sesak nafas macam dulu lagi. Kalau dulu 3kali sebulan kena pergi sedut gas, sekarang tak perlu lagi. Alhamdulillah.
    ..........................................................................
    Dan ramai lg psakit2 yg gunakan produk ni sembuh dari masalah lutut kronik,kanser dan lain2 yg guna produk jutawan herbs ni. Ini kenyataan bkn rekaan untuk melariskan produk semata2. Benda elok harus dikongsi agar sama2 dapat manfaat,okay.

    Nanti boleh hubungi En. Mohd Zuhairi dn pm sendiri testimoni2 td tu yer..πŸ˜‰

    9)Jadi saya mintak pd sape2 yg ada sakit kanser x kisah lah kanser apa pon...Call atau terus wasap Pengasasnya sendiri okayπŸ‘‡πŸ»
    En. Mohd Zuhairi - 017468 7570


    πŸ’Yg penting ubat nya MAMPU DIBELI dan mujarab..mudah mudahan aaminn..🀲🏼


    Call order wasap@call- En mohd zuhairi- 0174687570

    😁kalau wasap lambat balas(biasa nya sebab ramai yg wasap dia.)
    Tp nanti dia akn blas jugak yer..
    #sharepadayangmemerlukan
    #sharing is caring

    ReplyDelete